A través de I fucking love science m’arriba la notícia de que un equip de bioenginyers de la universitat d’Stanford ha dissenyat un microscopi de cartró (FoldScope) que pot salvar vides ja que és capaç de detectar els paràsits de la malària, per exemple, i que es pot fabricar en sèrie per menys d’un euro.
Concretament li assignen el preu de 0,97 $ a l’article en el que descriuen en detall les característiques del microscopi, quan el número de microscopis a fabricar és de 10.000 unitats.
Quan l’he vist, amb el que a mi m’agraden els ginys científics de paper que funcionen, he pensat. quina meravella!. I així és.
Els augments del microscopi depenen del tipus de lent utilitzada, però és capaç de veure les coses amb un augment de 2.000x. Per exemple, en la seva pàgina web ensenyen fotografies en les que es veuen mostres com les de sota preses amb un augment d’entre 140 – 1140x :
Com que el microscopi és quasi tot de paper, no es trenca si cau a terra (en el vídeo es veu que el trepitgen i desprès funciona). Es pot imprimir en un full de cartolina i muntar-lo afegint-li una lent, una pila botó i una llum LED, de manera que el microscopi funciona en poc més de deu minuts. Es pot personalitzar en funció del tipus de LED que serveix per il·luminar els porta. La bateria pot durar prop de 50 hores, lo que són moltes hores sense canviar-la, el que permet un munt de temps per explorar el món microscòpic en el diagnòstic d’una malaltia potencialment mortal (si fora el cas), o l’estudi d’una mostra al camp, o simplement per treballar amb la canalla. Etc.
El Dr Manu Prakash és el director de l’equip que ha desenvolupat el FoldScope i ha estat donant conferències per tot arreu per tal de convèncer als metges de la seva utilitat com una eina de diagnòstic i també als profes i investigadors per tal d’utilitzar-lo a les aules i o com a un microscopi portàtil.
I després de tanta meravella, com es pot aconseguir?. Doncs bé, no hi ha més que apuntar-se enviant un correu (signup@foldscope.com) explicant-les com vols fer-lo servir i fent-les després un escrit en el que expliquis com ha anat l’experiència, ja que volen fer una publicació a la que anomenaran el “world’s most awesome biology/microscopy lab manual” on recopilaran totes les experiències del seu projecte”Ten Thousand Microscope Experiment“
–